Behandlingsforløbet tager udgangspunkt i et samarbejde imellem klienten og fysioterapeuten. Vi lægger vægt på, at fysioterapeuten fungerer som fagligt rådgiver og behandler, mens klienten (altid) er eksperten på sin egen krop.

Selve behandlingen foregår i klinikken, men patienten vil som oftest blive vejledt i at udføre små daglige øvelser hjemme som supplement, for at optimere effekten af den egentlige behandling. Behandlingen udføres i vores store lyse behandlingsrum. Klinikken er medlem af Danske Fysioterapeuter.

Manuel fysioterapi har særlig specialviden og ekspertise i undersøgelse og behanding af bevægeapparatet. I klinikken får du manuel fysioterapi med hands on behandling i kombination med f.x. øvelsesprogram eller anden behandlingsform.

Lider du af:
  • Smerter i ryg?
  • Smerter i nakke?
  • Smerter i muskler?
  • Smerter i led?
  • Hovedpine?
  • Dårlig kropsholdning
  • Udstrålingssmerter i arme/ben?
Og har du manglende resultater fra andre behandlingsformer?

Manuel fysioterapi vurderer hvordan symptomerne vil udvikle sig på sigt, hvad du kan få ud af behandling og vejledning. Ved lidelser i kroppens muskler, led og nerver udføres effektiv behandling. Der udføres mobilisering / manipulering af led, aktivering / afspænding af muskler, behandling af nerver som bliver irriteret eller klemt. Muskler og led skal styrkes og kontrolleres for at undgå fejlbelastninger.
  Behandlingsteknikker

Mobilisering

Et specifikt led der forbedres med et langsomt tryk eller træk.

Manipulation

Et fastlåst led, der frigøres med et hurtigt præcist tryk. Kan nogle gange medføre en ”knæk” lyd – er smertefrit og ufarligt.

MFR

Er et specifikt udspændings teknik på en given område, hvor man arbejder med den tynde hinde, der omslutter alle organer i kroppen. Dette væv dækker hver muskel og hver fiber i hver muskel. Med andre ord er der strækning af hinden – kaldet fascie.

MET

Muskel Energi Teknik udføres ved at terapeuten og klienten trykker mod hinanden i lige eller næsten lige stor kraft – der er ingen eller ganske lille bevægelse. Det er en skånsom behandlingsteknik, der anvendes til at udspænde stive muskler gennem et stræk.

Grounding

På dansk kaldet jordforbindelse – der beskrives som det at være i sin tilstand. En meget mild og behagelig behandlingsform. Nogle foretrækker dette frem for massagen. Denne er især velegnet hvis man har ’ondt i livet’ eller er i en stressende periode i ens liv.

KinesioTape

Bruges til at aflaste overbebyrdede muskler og i forbindelse med genoptræning for at lette presset på de skadede muskler / led / ledbånd. Belastede eller skadede dele af kroppen tapes af særligt lavede tape materiale.

Laserbehandling

Medvirker til en hurtigere sårheling – sørger for at accelerere alle faser af den naturlige helingsproces. Dette styrker kroppens celler til en forøget energi ved at styrke ATP, der er nødvendigt for en helingsproces i vores celler.

Triggerpunkt

Er et hyperirriteret og ømt punkt – en lille sammentrækning i muskelvævet, som gør at musklen bliver spændt og svag. Et triggerpunkt kan sende smerter et andet sted hen i kroppen og derved kan man overse selve årsagen. Behandlingen vil med det samme udløse en strøm af smertelindrende endorfiner og trække på kroppens egne ressourcer.

rESWT

www.hildrumshockwave.dk